Skip to main content

We hopen allemaal dat het ons nooit voorkomt, maar een ongeluk is sneller gebeurd dan u denkt. En of het nu om een klein of een groot ongeval gaat, het bezorgt toch altijd de nodige stress waarbij we niet altijd weten wat we moeten doen. Een goede voorbereiding is al het halve werk, dus wij geven u een stappenplan met wat u kunt doen bij een auto-ongeval.

De belangrijkste stappen bij een auto-ongeval

1. Breng uzelf in veiligheid

Blijf na een ongeval altijd ter plaatse om de eerste vaststellingen te doen en zorg dat u de situatie zo veilig mogelijk maakt. Draag een fluohesje, doe uw knipperlichten aan en plaats de gevarendriehoek op de nodige afstand (op de autostrade: 100 meter voor het voertuig; op andere wegen 30 meter voor het voertuig; in de bebouwde kom mag dit dichter indien niet anders mogelijk). Ga indien het ongeval op de autostrade plaatsvond, achter de vangrails staan.

2. Gewonden? Bel de politie

Controleer bij een auto-ongeval zo snel mogelijk of er gewonden zijn. Zo ja, contacteer dan de politie op het nummer 101 of op het Europees noodnummer 112. Als er enkel stoffelijke schade is, moet je niet noodzakelijk de politie contacteren.

Registreer de schade aan de hand van foto’s, maak ook foto’s van de remsporen en de posities van de voertuigen. Tot slot maakt u een duidelijke schets, dit kan eventueel op het Europees aanrijdingsformulier. Daarna kan u best de rijbaan zo snel mogelijk vrijmaken. Als dat niet mogelijk is, zorg dan opnieuw voor knipperlichten en een gevarendriehoek op de juiste afstand.

Er zijn enkele situaties zonder gewonden waarbij u de politie best wel kan contacteren:

  • Discussie over de omstandigheden van het ongeval
  • Tegenpartij is dronken
  • Tegenpartij pleegt vluchtmisdrijf
  • Auto is gestolen
3. Vul het Europees aanrijdingsformulier in

Het Europees aanrijdingsformulier is een standaard document dat in heel Europa wordt gebruikt om de details van een verkeersongeval vast te leggen. Dit formulier helpt bij het verzamelen van informatie en het indienen van een schadeclaim bij uw verzekeringsmaatschappij. U kunt dit document trouwens ook ontvangen via uw eigen autoverzekeringsmaatschappij.

Het is belangrijk om dit document, zo nauwkeurig mogelijk, ter plaatse, met een pen (zodat u het niet kan uitwissen) in te vullen. Op de voorkant vult u de gegevens over het ongeval in. Vergeet zeker geen schets van het ongeval te maken. Aan de achterkant kunnen beide partijen aanvullende informatie en persoonlijke aantekeningen invullen.

Vergeet de foto’s van de schade en situatie niet, dat kan achteraf als bewijs dienen indien nodig. Dit doet u uiteraard zo snel mogelijk na het ongeval.

4. Aangifte bij de verzekeringsmaatschappij

Contacteer uw verzekeringsmaatschappij en bezorg hen de nodige documenten binnen de acht dagen. Denk hierbij aan het Europees aanrijdingsformulier, de foto’s die u gemaakt hebt van de schade, maar ook een kopie van het proces-verbaal indien de politie ter plaatse geweest is.

Een goede verzekering is belangrijk

U hebt na een ongeval al genoeg aan uw hoofd dus een goede autoverzekering is van levensbelang. Maar waarom is dat nu juist zo belangrijk?

  1. Schade aan uw eigen voertuig: Uw autoverzekering dekt de kosten voor reparaties of vervanging van uw eigen voertuig bij schade door een ongeval.
  2. Schade aan voertuig tegenpartij of eigendommen: Als u aansprakelijk bent voor het ongeval, dekt uw verzekering de schade aan andere voertuigen en eigendommen.
  3. Medische kosten: Als u letsels oploopt door het ongeval, kan uw verzekering de medische kosten voor u, uw passagiers of andere betrokkenen dekken.
  4. Minder stress: Een auto-ongeluk is altijd stresserend, maar een goede verzekering kan u toch een beetje ontzorgen en geruststellen, aangezien u weet dat u financieel beschermd bent.
  5. Snelle afhandeling: Verzekeringsmaatschappijen kunnen schadeclaims snel en efficiënt afhandelen, zodat dit niet op de lange baan schuift.

Kortom, redenen genoeg om een goede autoverzekering te kiezen. Een goede autoverzekering biedt financiële zekerheid, wettelijke bescherming en gemoedsrust, wat allemaal cruciaal is na een ongeval.

Schade opgelopen? A&M Group helpt u verder

De materiële schade na een ongeval is zeer vervelend en u wilt natuurlijk dat uw voertuig zo snel mogelijk hersteld wordt en het liefst bij u in de buurt. Neem daarom contact met ons op, want u kan bij alle A&M concessies, WONDERCAR en onze carrosseriebedrijven uw schade laten opmeten; vaak zelfs zonder een afspraak te maken. Wij maken uw wagen zo goed als nieuw en helpen u zo snel mogelijk verder.